A képek általában illeszthetők az íráshoz. Általában igen, ritkábban nem.
De akár így, akár úgy, az enyémek, mint ahogy a szöveg is.
Elviheted ha kell, nem bánom, csak ahol "leteszed" ott említsd meg, tőlem való!

Keresés ebben a blogban

Témakörök

Természet (392) Deseda (354) Gombák (217) Horgászat (199) Úton (167) Madarak (153) Családi (135) Gasztronómia (116) Vártúrák (108) vegyes (107) F-1 (106) Gépek (100) Kvár (96) Zsömi (96) Kedvenceink (75) D.arborétum (74) Somogyban (73) Állati (71) miEz? (68) tréfás (63) virág (54) "Állati" (51) St.földön (46) +jegyzÉs? (43) Veterán (37) feljegyzÉs (37) vitriol (32) Királynő (30) Történetek (30) COVIDnapok (19) görBee (19) retro (18) Hadban (16) Pomáz (14) Három kérdés (11) Budapest (8) Bikal (7) Drótszamár (7) KérdÉs? (5) ?????? (4) Balaton (3) Finomságok (3) Plitvice (3) h s s (3) Deseda Horgászat Madarak (1) közélet (1)

2013. október 6., vasárnap

Megint gyilkol?

Megint gyilkol a gyilkos?
Remélem nem, de pár napja ismét súlyosan mérgezett.
Életveszélyben van egy házaspár, ők a fehér gyilkost nem ismerték fel. Tengernyi az irodalma, mégis mérgez (öl) szinte minden évben.


Úgy vélem, hangsúlyozottan kellene tanítani a veszélyeket, a megelőzés rendszabályait, továbbá a gombákhoz kapcsolódó tévhiteket is.

Nem igaz: -hogy minden gomba fogyasztható alapos hőkezelés után!!!
Az sem igaz: -hogy alumínium edényben készítve az közömbösíti a mérget!
Szintén nem igaz: -hogy elkészítéskor az ezüstkanál közömbösíti a mérget!
Fentiek együttes alkalmazása sem öli ki a mérgező anyagot!

S van még egy nagy veszély. A már megismert gomba sem mindig úgy néz ki. Igen változatos tud lenni a megjelenési formájuk. Tehát!
Minden ami kicsit is eltér, az legyen gyanús! ... Hozok egy szemléletes példát:

Ez itt az ízletes rizike. Jól látszik, hogy kalapos gomba, jól látszanak a lemezek, a szín s a forma!

S akkor ez itt a zöldben?

Sem kalapja nincs, sem lemezei, alul még a színe is más, a formája meg inkább taplófélére hajaz. Én csak úgy hívom: "amorf rizike".
Pedig ez, az ízletes rizike egy különös megjelenési formája!

Ezzel csak azt akarom sugallani, gombáéknál nem minden az aminek látszik!
A velük vívott "háború" megnyeréséhez három dolog kell.
Gyanakodni, gyanakodni és gyanakodni!

6 megjegyzés:

  1. Csodálkozom, hogy emberek még mindig hisznek ilyen dolgokban. Csak olyan gombát szednék le, amit biztosan ismerek, ha a legkisebb kétely is felmerül, akkor nem, annyit nem ér az egész.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos még akad. Így is helyes. Jártam már én is úgy, hogy idehaza újra átnéztem a kosár tartalmát, egyben elbizonytalanodtam, kidobtam az egészet.

      Törlés
  2. Hú, elég veszélyes a gomba.....vagyis a veszélyes a veszélyes :D. Már akartam ide írni kommentet.
    Imádom a gombát! Minden formában. Még nyersen is csipegetem amikor készítem. Leves, rántva, pörkölt.....gombát gombával :D
    Most jöttem le épp anyuhoz másfél kilót vettem. Majdnem minden héten veszek.
    De én annyira nem ismerem fel őket, tehát nem is mernék szedni.
    Remélem a piacon rendes nagy standokon árulnak, oda nem keveredhet bele semmilyen nem odavaló. Én inkább csak ott merek vásárolni. Vagy nagy áruházban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez szerintem a legveszélyesebb! Bár van még halálos mérgű, de azok megjelenése ritkább.
      Azért légy óvatos a "gombát gombával", mert nehezen emészthető és ezért gyomorpanaszt okozhat az ehető is.
      Nagy piacon kell legyen gombavizsgáló és ingyenes.
      Ha egyszer rászánod magad, menj a várostól kijjebb a Budai -hegyekben, mert a Gellért-hegyen már szedtek mérgezést okozó vargányát. Nem tréfálok. A gombák ugyanis felszívják a nehézfémeket is és meg is őrzik. A légköri és a talajszennyezés.

      Törlés
  3. Ja igen, tudom én is, hogy a gomba nehezen emészthető. Bár nem tudom, engem Isten milyen gyomorral áldott meg, nekem az életemben nem volt még gyomorpanaszom. Hála érte. És úgy, hogy néha olyan szinten rakom össze-vissza az ételeket, hogy mikor a kollégám látja, azt mondja, Edit, te egész nap a vécén fogsz ülni...mondom éééén?
    Tényleg ehetek össze vissza mindent, soha nem árt semmi. (lehet mert így is állok hozzá? nem tudom, hogy ez működik -e vagy csak tényleg jó gyomrom van)
    Jó persze ésszel eszek, de volt már, hogy gombaleves után rántott gombát kívántam, na de ez sem állandó. De tény, hogy szeretem nagyon.
    Különben épp most láttam megint egyik áruházban, hogy lehet olyan dobozos termesztőt kapni, akciósan, amiből otthon teremhet a gomba. Na azt még nem próbáltam ki, de gondolkozom rajta.
    Te kipróbáltad már?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hálát adhatsz. Valószínűleg olyan kivételes emésztőrendszerrel áldattál meg, amire nagyapám azt szokta mondani: -a vasszeget is megemésztené! :)
      Vettem már én is ilyen dobozos gombatelepet, csiperke termődobozt. Egy alkalommal termett, néhány darab igen szép példányt, a többi olyan aprócska volt. Nem volt egy kiló. Másodjára már csak két szemet hozott, úgyhogy nem érte meg az árát. Nekem. Mert meglehet ideálisabb körülmények közt jobb hozamot produkál. Mindenesetre egy doboz nem egy akkora összeg ami nagy kockázat lenne. Próbáld ki, neked meglehet nagyobb sikered lesz.

      Törlés